Paralotniarstwo

Paralotniarstwo - Opis

Paralotniarstwo to jeden z najpopularniejszych sportów lotniczych w Europie i coraz chętniej uprawiane w Polsce. Jest często mylone z lotniarstwem. Zasadniczą różnicą jest jednak to, że paralotnia nie ma sztywnych elementów konstrukcyjnych. Paralotniarstwo we współczesnej formie powstało całkiem niedawno, pod koniec lat 70. XX wieku we Francji. Do Polski moda na tę dyscyplinę dotarła pod koniec lat 80. Trudno oszacować liczbę osób uprawiających ten sport, ponieważ wielu paralotniarzy nie rejestruje się ani nie zdobywa licencji.

Paralotnia, zwana też glajtem lub parapentem, jest szybującym miękkopłatem niewymagającym żadnego silnika, ale może być używana także z wykorzystaniem silnika.

Paralotnie pochodzą od... Zobacz więcej
Paralotniarstwo to jeden z najpopularniejszych sportów lotniczych w Europie i coraz chętniej uprawiane w Polsce. Jest często mylone z lotniarstwem. Zasadniczą różnicą jest jednak to, że paralotnia nie ma sztywnych elementów konstrukcyjnych. Paralotniarstwo we współczesnej formie powstało całkiem niedawno, pod koniec lat 70. XX wieku we Francji. Do Polski moda na tę dyscyplinę dotarła pod koniec lat 80. Trudno oszacować liczbę osób uprawiających ten sport, ponieważ wielu paralotniarzy nie rejestruje się ani nie zdobywa licencji.

Paralotnia, zwana też glajtem lub parapentem, jest szybującym miękkopłatem niewymagającym żadnego silnika, ale może być używana także z wykorzystaniem silnika.

Paralotnie pochodzą od spadochronów szybujących. Używane są głównie do rekreacji. Elementem nośnym paralotni jest skrzydło, do którego za pomocą linek i taśm nośnych przyczepiona jest uprząż pilota. W skład typowego zestawu wchodzą: skrzydło, uprząż, ratowniczy system hamujący (tzw. spadochron zapasowy), karabinki do połączenia uprzęży z paralotnią, kask ochronny, wariometr, GPS, kompas, radiotelefon, plecak.

Podstawowym instrumentem do kierowania paralotnią są dwie linki, zwane sterówkami, których końce pilot trzyma w rękach. U góry rozdzielają się one na szereg cieńszych linek, przymocowanych do krawędzi spływu skrzydła. Pociągnięcie sterówki powoduje zmianę geometrii jednej z połówek skrzydła oraz wzrost oporu powietrza na niej, w efekcie czego paralotnia skręca w stronę, po której ściągnięta została sterówka. Drugim sposobem sterowania paralotnią jest balans ciałem, powodujący większe obciążenie jednej z połówek skrzydła paralotni i jej przechylenie. Zaciąganie obu sterówek naraz powoduje zwiększenie kąta natarcia, czyli hamowanie. Dynamiczne przeciągnięcie, czyli gwałtowne zaciągnięcie sterówek, stosuje się w momencie lądowania w celu położenia skrzydła na ziemi.

Paralotniarstwo jest sportem czysto amatorskim, ale grupa kilkuset zawodników regularnie startuje w krajowych i zagranicznych zawodach sportowych.
W Polsce najbardziej znanym ośrodkiem paralotniarskim jest góra Żar koło Międzybrodzia Żywieckiego. Dobre warunki do latania są również w Szczyrku, na Nosalu w Zakopanem i w Tatrach. Paralotniarstwo można również uprawiać na Wybrzeżu i w Karkonoszach.

Źródło: Wikipedia

Paralotniarstwo - Kwalifikacje i kursy

W Polsce do uprawiania paralotniarstwa wymagana jest licencja IPPI (The International Pilot Proficiency Informator Card) wystawiana przez Międzynarodową Federację Lotniczą, lub polskie świadectwo kwalifikacji pilota paralotni, wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
W Polsce do uprawiania paralotniarstwa wymagana jest licencja IPPI (The International Pilot Proficiency Informator Card) wystawiana przez Międzynarodową Federację Lotniczą, lub polskie świadectwo kwalifikacji pilota paralotni, wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Polecamy

Nie znaleziono wyników.
Innowacyjna Gospodarka efrr

Dotacje na innowacje. Inwestujemy w Waszą przyszłość.