Szybownictwo

Szybownictwo - Opis

Szybownictwo jest jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć w powietrzu. Sport ten dostarcza niezapomnianych wrażeń. Polega na unoszeniu się w powietrzu w maszynie, która choć przypomina samolot, nie ma jednak silnika. Są trzy główne rodzaje latania szybowcem: latanie termiczne, żaglowe i falowe. Latanie termiczne polega na wykorzystywaniu w piękne słoneczne dni chmur Cumulus, pod którymi są tzw. kominy, czyli dynamicznie wznoszące się prądy powietrza, szybko wynoszące szybowiec w górę. Typ żaglowy polega na lataniu ze wzniesień, puszczając szybowiec, który jest samoistnie wypychany przez wiatr ku górze. Loty falowe to najbardziej ekstremalne loty w szybownictwie. Mogą wynosić statek na wysokość nawet około 10 km. Odbywają się... Zobacz więcej
Szybownictwo jest jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć w powietrzu. Sport ten dostarcza niezapomnianych wrażeń. Polega na unoszeniu się w powietrzu w maszynie, która choć przypomina samolot, nie ma jednak silnika. Są trzy główne rodzaje latania szybowcem: latanie termiczne, żaglowe i falowe. Latanie termiczne polega na wykorzystywaniu w piękne słoneczne dni chmur Cumulus, pod którymi są tzw. kominy, czyli dynamicznie wznoszące się prądy powietrza, szybko wynoszące szybowiec w górę. Typ żaglowy polega na lataniu ze wzniesień, puszczając szybowiec, który jest samoistnie wypychany przez wiatr ku górze. Loty falowe to najbardziej ekstremalne loty w szybownictwie. Mogą wynosić statek na wysokość nawet około 10 km. Odbywają się przy bardzo silnym wietrze.

Szybownictwo - Miejsca

Szybownictwo - Potrzebny sprzęt

Żeby szybowiec wzniósł się w powietrze, musi wystartować. Istnieje kilka rodzajów startów: start grawitacyjny, z lin gumowych, hol za samolotem lub hol za wyciągarką. Dwóch pierwszych obecnie już się nie stosuje. Hol za wyciągarką polega na ustawieniu wyciągarki czyli maszyny z bębnem i z nawiniętą na niego liną z jednej strony pasa startowego, a szybowca z drugiej strony. Linę się rozwija na całej długości czyli koło 1 km i podczepia do szybowca. Na dany znak, wyciągarkowy zaczyna zwijać linę na bęben i rozpędza szybowiec. Hol za samolotem polega na przyczepieniu szybowca do samolotu za pomocą liny. Jest to najbardziej uniwersalna metoda holowania.
Żeby szybowiec wzniósł się w powietrze, musi wystartować. Istnieje kilka rodzajów startów: start grawitacyjny, z lin gumowych, hol za samolotem lub hol za wyciągarką. Dwóch pierwszych obecnie już się nie stosuje. Hol za wyciągarką polega na ustawieniu wyciągarki czyli maszyny z bębnem i z nawiniętą na niego liną z jednej strony pasa startowego, a szybowca z drugiej strony. Linę się rozwija na całej długości czyli koło 1 km i podczepia do szybowca. Na dany znak, wyciągarkowy zaczyna zwijać linę na bęben i rozpędza szybowiec. Hol za samolotem polega na przyczepieniu szybowca do samolotu za pomocą liny. Jest to najbardziej uniwersalna metoda holowania.

Szybownictwo - Kwalifikacje i kursy

Dla szybowników wymagane są badania lekarskie tzw. drugiej klasy. Można je zrobić w kilku ośrodkach w Polsce. Najbardziej znane jest Centrum Medycyny Lotniczej GOBLL AP we Wrocławiu. Istnieje również wiele innych m.in. Centrum Medycyny Lim czy Alergo-Med. Można również wybrać się do lekarza orzecznika, który takie badanie także może nam przeprowadzić. Bez takich badań możemy uczestniczyć jedynie w szkoleniu teoretycznym, do praktycznego nikt nas nie dopuści. W Polsce można się wyszkolić tylko w aeroklubach regionalnych bądź szkołach szybowcowych Aeroklubu Polskiego. Najlepszy jest aeroklub położony blisko miejsca zamieszkania.
Dla szybowników wymagane są badania lekarskie tzw. drugiej klasy. Można je zrobić w kilku ośrodkach w Polsce. Najbardziej znane jest Centrum Medycyny Lotniczej GOBLL AP we Wrocławiu. Istnieje również wiele innych m.in. Centrum Medycyny Lim czy Alergo-Med. Można również wybrać się do lekarza orzecznika, który takie badanie także może nam przeprowadzić. Bez takich badań możemy uczestniczyć jedynie w szkoleniu teoretycznym, do praktycznego nikt nas nie dopuści. W Polsce można się wyszkolić tylko w aeroklubach regionalnych bądź szkołach szybowcowych Aeroklubu Polskiego. Najlepszy jest aeroklub położony blisko miejsca zamieszkania.

Polecamy

Nie znaleziono wyników.
Innowacyjna Gospodarka efrr

Dotacje na innowacje. Inwestujemy w Waszą przyszłość.